Retkikunta kilometrin syvyyteen 17.7.2022

Suomen luolaseuran retkikunta on parhaillaan Ranskan Vercorsissa laskeutumassa Réseau du Gouffre Berger -luolan pohjalle yli kilometrin syvyyteen. Retkikuntaan kuuluvat seuramme köysikiipeilykouluttaja Dare Talvitie sekä Velma Aho.

Äärimmäisen vaativan reissun varrelle osuu suuri määrä huimaavan korkeita kuiluja sekä muitakin haasteita. Näiden voittamiseksi luolaan on viety suuret määrät köyttä, joka on viritetty kuiluihin teräviä särmiä vältellen. Laskeutuminen ja paluu pinnalle suoritetaan single rope technique -köysikiipeilytekniikalla.

Kuva aiemmalta retkeltä (2020).

Retken tavoitteena on -1079 metrin syvyydessä oleva Affluent. Tämän jälkeen luolassa olisi vielä pienen matkaa maanalaista virtaa ennen sukellusosuuksia. Retkeen kuluisi aikaa liki vuorokausi ilman suurempia taukoja. Retkikunta joutuu kuitenkin raskaalla paluumatkalla yöpymään syvällä luolan uumenissa väsymyksestä johtuvien riskien välttämiseksi. Retken mahdollistamiseksi onkin tehty valmisteluretki ennakkoon ja luolaan on pystytetty leiri, jossa retkikunta voi nukkua ja ruokailla.

Retki alkoi 17.7. kello 14 aikaan ja odotamme retkikunnan paluuta 18.7. iltaan mennessä.

Päivitys 18.7. kello 19. Retkikunta raportoi palanneensa maan pinnalle 29 luolassa vietetyn tunnin jälkeen lopen uupuneena, mutta tavoitteensa saavuttaneena.